جهل، عذر موجه نیست!

شاید شما بگویید: ما جاهلیم، پس امر به معروف و نهی از منکر از ما ساقط شد! جواب شما را داده‌اند. قرآن می‌فرماید: «لِیهْلِک مَنْ هَلَک عَنْ بَینَةٍ وَ یحْیی‏ مَنْ حَی عَنْ بَینَةٍ» [تا هر که هلاک شدنی است بعد از اتمام حجت هلاک شود و هر که لایق حیات ابدی است به اتمام حجت به حیات ابدی رسد] ، «لِئَلّا یکونَ لِلنّاسِ عَلَی اللَّهِ حُجَّةٌ بَعْدَ الرُّسُلِ» [تا مردم را پس از فرستادن پیامبران، عذر و بهانه و حجتی نباشد] . از یکی از معصومین می‏‌پرسند:

بعضی از مردم جاهلند؛ در روز قیامت با این‌ها چگونه عمل می‏‌شود؟ می‌فرماید: در آن روز عالمی را می‌آورند که عمل نکرده است، می‏‌گویند چرا عمل نکردی؟ جواب ندارد؛ باید به سرنوشت ننگین و سهمگین خود دچار شود. شخصی را می‌‏آورند و می‌گویند: تو چرا عمل نکردی؟ می‏‌گوید: نمی‌دانستم، نمی‏‌فهمیدم! می‌گویند: «هَلّا تَعَلَّمْتَ» [چرا یاد نگرفتی] نمی‌دانم، نمی‏‌فهمم هم عذر شد؟! خدا عقل را برای چه آفریده است؟ برای اینکه بفهمی، موشکافی کنی، بروی کاوش کنی، تحقیق کنی. تو باید از آن کسانی باشی که نه تنها اوضاع زمان خودت را درک بکنی، بلکه باید آینده را هم بفهمی و درک بکنی. امیرالمؤمنین فرمود: «وَ لا نَتَخَوَّفُ قارِعَةً حَتّی‏ تَحِلَّ بِنا» [از حوادث کوبنده تا بر ما فرود نيايد، نمى ترسيم] مردم ما نادان شده‏‌اند؛ بلایایی را که به آن‌ها رو می‌‏آورد، تا رو نیاورده تشخیص نمی‏‌دهند، پیش‌بینی ندارند.

قدرت پیش‌بینی

باید پیش‌بینی کنند. نه تنها باید به اوضاع زمان خودشان آگاه باشند بلکه باید آنچنان جامعه‌شناس باشند که مصائبی را که در آینده می‏‌خواهد پیش بیاید، تشخیص بدهند و بفهمند که در پنجاه سال بعد چنین خواهد شد. «وَ لَقَد اتَینا ابْراهیمَ رُشْدَهُ»

شما مخاطبین گرامی می‌توانید برای مطالعه ادامه این متن، کتاب حماسه حسینی، جلد اول را خریداری نموده و از تمامی مباحث مربوطه بهره‌مند شوید.

کتاب حماسه حسینی ج1/ ص224 و 225

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *