جهل، عذر موجه نیست!
شاید شما بگویید: ما جاهلیم، پس امر به معروف و نهی از منکر از ما ساقط شد! جواب شما را دادهاند. قرآن میفرماید: «لِیهْلِک مَنْ هَلَک عَنْ بَینَةٍ وَ یحْیی مَنْ حَی عَنْ بَینَةٍ» [تا هر که هلاک شدنی است بعد از اتمام حجت هلاک شود و هر که لایق حیات ابدی است به اتمام حجت به حیات ابدی رسد] ، «لِئَلّا یکونَ لِلنّاسِ عَلَی اللَّهِ حُجَّةٌ بَعْدَ الرُّسُلِ» [تا مردم را پس از فرستادن پیامبران، عذر و بهانه و حجتی نباشد] . از یکی از معصومین میپرسند:
بعضی از مردم جاهلند؛ در روز قیامت با اینها چگونه عمل میشود؟ میفرماید: در آن روز عالمی را میآورند که عمل نکرده است، میگویند چرا عمل نکردی؟ جواب ندارد؛ باید به سرنوشت ننگین و سهمگین خود دچار شود. شخصی را میآورند و میگویند: تو چرا عمل نکردی؟ میگوید: نمیدانستم، نمیفهمیدم! میگویند: «هَلّا تَعَلَّمْتَ» [چرا یاد نگرفتی] نمیدانم، نمیفهمم هم عذر شد؟! خدا عقل را برای چه آفریده است؟ برای اینکه بفهمی، موشکافی کنی، بروی کاوش کنی، تحقیق کنی. تو باید از آن کسانی باشی که نه تنها اوضاع زمان خودت را درک بکنی، بلکه باید آینده را هم بفهمی و درک بکنی. امیرالمؤمنین فرمود: «وَ لا نَتَخَوَّفُ قارِعَةً حَتّی تَحِلَّ بِنا» [از حوادث کوبنده تا بر ما فرود نيايد، نمى ترسيم] مردم ما نادان شدهاند؛ بلایایی را که به آنها رو میآورد، تا رو نیاورده تشخیص نمیدهند، پیشبینی ندارند.
قدرت پیشبینی
باید پیشبینی کنند. نه تنها باید به اوضاع زمان خودشان آگاه باشند بلکه باید آنچنان جامعهشناس باشند که مصائبی را که در آینده میخواهد پیش بیاید، تشخیص بدهند و بفهمند که در پنجاه سال بعد چنین خواهد شد. «وَ لَقَد اتَینا ابْراهیمَ رُشْدَهُ»
شما مخاطبین گرامی میتوانید برای مطالعه ادامه این متن، کتاب حماسه حسینی، جلد اول را خریداری نموده و از تمامی مباحث مربوطه بهرهمند شوید.
کتاب حماسه حسینی ج1/ ص224 و 225