اصول سعادت: علم، کار و درستی

می‌توان گفت اصول اولیه و ارکان اصلی سعادت اجتماع بیش از سه چیز نیست: کار، درستی، علم و هر چیزی که این سه چیز را نتیجه بدهد خوب و مفید است و البته درستی تنها امانت نیست؛ شامل سایر خصائل حمیده از قبیل محبت و حسن خلق و گذشت و احسان نیز هست، و البته از همه اینها مهم‌تر همان خیانت نکردن و درستی و امانت است.

مردمی که اهل کارند، از لغو و وقت تلف کردن و [شرکت در] هر مجلسی و مأوایی که بی‌نتیجه باشد به هر اسم و به هر عنوان ولو تحت عنوان دین پرهیز دارند. اهل شوخی و مزاح و متلک نیستند و همه چیز را جدی می‌گیرند. از لغو مطلقا یعنی از کار لغو و سخن لغو و بحث و علم لغو پرهیز دارند. به هنر و ادبیات و زینت‌های زندگی و تجملات، بیش از حد احتیاج و فایده اهمیت نمی‌دهند. معنا ندارد مردمی که اصول اولیه زندگی خودشان را نمی‌دانند، بیشتر فکر خود را صرف این کنند که مثلا اولین شعر یا تصنیفی که به زبان فارسی سروده شده چیست و یا تکلیف نکاح با جنیه چیست و امثال اینها.

مردمی که درستی را پیشه ساخته‌اند، اهل دروغ و تظاهر و ریا و غشّ و تقلب نیستند، به حقوق یکدیگر احترام می‌گذارند، شخصیت‌های یکدیگر را محترم می‌شمارند، سعادت خود را در طریق زمین زدن دیگران جستجو نمی‌کنند.

ارکان سعادت

مردمی که اهل علم و دانش‌اند، از اوهام و خرافات پرهیز دارند و چون به قوانین جهان آشنایی دارند خود را بر آن قوانین منطبق می‌سازند و با استفاده از قوانین جهان صنایعی به وجود می‌آورند.

این سه رکن همان علم و ایمان و عمل صالح (سعی) است.

شما خوانندگان محترم می‌توانید برای مطالعه ادامه این متن، کتاب یادداشت‌های استاد مطهری، ج 15 را خریداری نموده و از تمامی مطالب این کتاب بهره‌مند شوید.

یادداشت‌های استاد مطهری، ج 15 / ص 141

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *