خاطرات من از استاد شهید مطهری

این کتاب مجموعه‌ای است از برخی خاطرات مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین علی دوانی از استاد شهید مطهری. این خاطرات گوشه‌هایی از زندگانی سراسر تلاش و مجاهدت علمی و عملی استاد شهید را روشن می‌سازد و مطالعه آن برای همه اقشار، خصوصاً جوانان که خود زندگی آن استاد فرزانه را درک نکرده‌اند سودمند است. 

 


 

در رثای استاد

این کتاب مجموعه‌ای است مشتمل بر اشعاری در رثای استاد شهید مطهری که توسط شاعران متعهد و خوش‌قریحه‌ای همچون امیری فیروزکوهی، قیصر امین پور، مهرداد اوستا، سید حسن حسینی، حمید سبزواری، محمود شاهرخی، طاهره صفارزاده، نصرالله مردانی، علی معلم، سید علی موسوی گرمارودی، سپیده کاشانی و… سروده شده است. این شاعران، تمامی احساس و اخلاص و ارادت خود را نسبت به آن متفکر فرزانه در قالب سروده‌هایی نغز و دلکش در معرض دید و داوری خواننده این کتاب قرار داده‌اند. مطالعه این کتاب ضمن اینکه خواننده را با ادبیات و فرهنگ انسان‌ساز انقلاب اسلامی آشنا می‌سازد، آگاهی  و شناخت او را نسبت به خصوصیات ممتاز استاد مطهری نیز افزایش می‌دهد. 


 

سیری در زندگانی استاد مطهری

تدوین زندگی‌نامه دقیق و مستند استاد شهید مطهری که در واقع تدوین بخش مهمی از تاریخ انقلاب اسلامی نیز خواهد بود، کاری است بسیار ضروری و مفید. این کتاب که مقدمه‌ای برای آن کار بزرگ محسوب می‌شود، مشتمل بر سه فصل است. فصل اول مقاله‌ای است به قلم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تحت عنوان «شهید مطهری، آن طور که من می‌شناسم». فصل دوم مقاله‌ای است با عنوان «سیری در زندگانی استاد مطهری» که علاوه بر بیان و تحلیل وقایع حیات پربار استاد شهید، شامل خاطراتی شنیدنی از نزدیکان و دوستان آن استاد فرزانه است. فصل سوم را نامه‌های استاد مطهری درباره مسائل حسینیه ارشاد تشکیل می‌دهد که در واقع ضمیمه‌ای بر فصل دوم کتاب به شمار می‌آید.

 


 

سیمای استاد در آینه نگاه یاران

این کتاب از یک دیباچه و دو بخش تشکیل شده است. دیباچه شامل بخش‌هایی از پیام‌های امام خمینی(ره) در سال‌های مختلف به مناسبت شهادت حاصل عمر و پاره تن خویش، بخشی از سخنان آیت‌الله خامنه‌ای درباره استاد مطهری، اشعاری زیبا و نغز از سید علی موسوی گرمارودی، سید حسن حسینی و نصرالله مردانی در وصف آن استاد فرزانه است. بخش اول و دوم به هشت مصاحبه، سه سخنرانی و دو مقاله از نزدیکان و همفکران استاد شهید درباره آن شخصیت بزرگوار اختصاص یافته است که از جمله آن‌ها می‌توان به آیت‌الله خامنه‌ای، آیت‌الله منتظری، آیت‌الله مهدوی کنی و آیت‌الله دکتر بهشتی اشاره نمود.

 


 

شیخ شهید

این کتاب مجموعه‌ای مصور از زندگانی استاد شهید مطهری و شامل تعدادی از نامه‌ها و یادداشت‌های ایشان، نیز عکس‌های خاطره‌انگیز استاد و یاران و همفکران معظم‌له، همچنین نامه‌هایی از امام خمینی(ره) و پدر مکرم استاد به ایشان می‌باشد. در این مجموعه تلاش شده تا گوشه‌هایی از حیات درخشان و سراسر تلاش و مجاهدت استاد شهید به تصویر کشیده شود و از این طریق، خدماتی که این متفکر بزرگ در راه نشر و اشاعه معارف اسلامی نموده است، به طور مستند نشان داده شود. 

 


 

گنج خاطره

این کتاب مجموعه‌ای است از خاطرات دوستان، یاران، همدرسان، شاگردان،‌اعضای خانواده و… از استاد شهید مطهری. از مجله مزایای این کتاب این است که خاطرات به ترتیب تاریخ مرتب شده و در نتیجه، این مجموعه می‌تواند به نوعی یک زندگی‌نامه از آن عالم ربانی تلقی گردد. مزیت دیگر این کتاب این است که این خاطرات تا حد زیادی حکایت‌گر تاریخ انقلاب اسلامی از قبل از پانزده خرداد 1342 تا زمان شهادت استاد مطهری بوده و نکات ظریفی از نوع رهبری و هدایت نهضت اسلامی را بر خواننده آشکار می‌سازد. همچنین از لابه‌لای این خاطرات، رمز توفیقات شگفت‌انگیز آن استاد شهید والامقام بر خواننده روشن می‌شود و لذا می‌تواند راهنمای عملی مفیدی برای پیروان راه آن متفکر فرزانه و همه رهروان حق و فضیلت باشد. 

 


 

مبانی و نوآوری‌های فقهی شهید آیت‌الله مطهری

در این کتاب، مؤلف تلاش وافری نموده تا با غور و بررسی همه جانبه در آثار متعدد استاد شهید مطهری، روش فقهی این فقیه عالی‌مقام را استخراج نموده و نشان دهد چگونه استاد مطهری با چنین روش کارآمدی از عهده پاسخگویی به نیازهای فردی و اجتماعی عصر و نسل خود و بلکه اعصار و نسل‌های بعدی برآمده است. کتاب از یک مقدمه، 4 بخش و 19 فصل تشکیل شده است. عنوان بخش‌ها از این قرار است: ‌شخصیت و روش فقهی استاد مطهری، مبانی فقهی استاد مطهری، تبیین نوآوری‌های فقهی استاد مطهری، موضوعات عمومی فقه در آثار استاد مطهری.

 


 

مصلح بیدار (1 و 2)

این کتاب مجموعه‌ای است از مقالات، مصاحبه‌ها، سخنرانیها و… درباره زندگی و شخصیت استاد شهید مطهری. این مجموعه دو جلدی می‌تواند مرجع مفید و آموزنده‌ای برای پژوهشگران باشد تا شخصیت پرارج و جامع‌الاطراف این استاد گرانقدر را از طریق آشنایی با مقاطع گوناگون حیات پربار او از سالهای کودکی و جوانی تا سنین بلوغ فکری مورد توجه و ارزیابی قرار دهند. جلد اول و دوم این مجموعه کلاً دارای 9 فصل با این عناوین است: ‌زندگینامه، مبارزات سیاسی فرهنگی، دانشگاه تهران، مطهری و رسالت حوزه‌های علمیه، سخنرانیها، مقالات، مصاحبه‌ها، مرثیه استاد در قطعات منثور و منظوم، و اسناد و فهرست‌ها.

 


 

مطهری که بود؟

این کتاب مجموعه 10 سخنرانی از همفکران و ارادتمندان استاد شهید مطهری درباره این شخصیت عظیم‌الشأن و متفکر فرزانه است. این سخنرانی‌ها به سلیقه و صلاح‌دید گویندگان محترم در موضوعات گوناگون است و هرکدام به یک یا چند بُعد از ابعاد شخصیت و اندیشه آن استاد شهید پرداخته است و شامل ناگفته‌هایی است که برای خواننده می‌تواند جالب توجه باشد و در مجموع تا حدی می‌تواند به این پرسش پاسخ دهد که «مطهری که بود؟» برخی از این سخنرانان عبارتند از: مرحوم آیت‌الله فاضل لنکرانی، دکتر غلامعلی حداد عادل، حجت‌الاسلام ناطق نوری، حسن رحیم‌پور ازغدی، دکتر علی مطهری و…

 


 

نامه‌ها و ناگفته‌ها

این کتاب مجموعه‌ای است نفیس از برخی نامه‌ها و نوشته‌ها و یادداشت‌های ویژه اجتماعی سیاسی و تربیتی استاد شهید مطهری و نیز نامه‌هایی از بعضی مراجع تقلید وقت و علما و دانشمندان به ایشان و در مجموع حاوی نکات بدیع فراوانی در ابعاد سیاسی و تربیتی است. با مطالعه این کتاب، خواننده به پیچیدگی شخصیت استاد مطهری آگاهی بیشتری پیدا می‌کند و این که چگونه ایشان مورد وثوق و توجه همه مراجع تقلید وقت و علما و روشنفکران مسلمان بوده و همچون حلقه رابطی میان اقشار و طبقات مختلف جامعه عمل می‌کرده‌اند.

 


 

نفاق و منافق از دیدگاه آیت‌الله مطهری

از جمله بزرگانی که با بیان شیوا و قلم رسای خود به روشنگری در جهت افشای چهره واقعی منافقان و کشف ماهیت نفاق همت گماشتند، استاد شهید مطهری بود؛ همو که خود قربانی کینه کوردلان منافق گردید. در این کتاب کوشش شده تا گوشه‌ای از مجاهدات فکری استاد شهید در راه تبیین انحرافات عقیدتی و توطئه‌های عملی منافقان، از طریق مراجعه به آثار ارزشمند آن استاد فرزانه، برای خواننده آشکار و نمایان گردد. عناوین کلی فصول چهارگانه کتاب از این قرار است: معنای لغوی و اصطلاحی نفاق و منافق، نفاق و منافقین از دیدگاه برخی آیات، نفاق در روایات، نفاق‌زدایی هدف انبیاء و اولیاء.