علامه طباطبایی(ره) از استادان اصلی استاد مطهری به شمار می‌آید که در سال‌های تحصیل در حوزه علمیه قم از محضر پرفیض ایشان استفاده فراوان نمود و از خرمن فضل علمی و فضیلت اخلاقی آن بزرگوار خوشه‌های بسیار چید. وی در فراگیری مطالب فلسفی علامه طباطبایی چنان ذوق و استعدادی از خود نشان داد که از سوی آن بزرگوار ترغیب شد کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم» ایشان را شرح کند و با پاورقی‌های روشنگر خود، این کتاب ارزشمند را به جامعه علمی ایران و جهان اسلام معرفی نماید. علامه طباطبایی پس از شهادت استاد مطهری درباره او فرمود: «تألیفاتی که از خود به یادگار گذاشته و تحقیقاتی که در اطراف مقاصد علمی و برهانی نگاشته و در لابه‌لای کتاب‌هایش به چشم می‌خورد، اعجاب‌آور است».

 

تألیفات و تحقیقات اعجاب‌آور

مرحوم مغفور مطهری که دانشمندی بود متفکر و محقق، دارای هوشی سرشار و فکری روشن و ذهنی واقع‌بین، تألیفاتی که از خود به یادگار گذاشته و تحقیقاتی که در اطراف مقاصد علمی و برهانی نگاشته و در لابه‌لای کتاب‌هایش به چشم می‌خورد اعجاب‌آور است.

بخشی از پیام علامه طباطبایی به مناسبت شهادت استاد مطهری

 

پیغامی رسا و پرارزش به شیفتگان علم و فلسفه

مرحوم مطهری با تاریخ زندگی پرارزش و سعادتمند خود که پر از تلاش علمی و تفکر فلسفی بود، به شیفتگان علم و فلسفه پیغامی رسا و پرارزش می‌فرستد که از کوشش و تلاش کمالی هرگز آرام ننشسته و مجاهده علمی و کمالی را هرگز فراموش نکنند و حیات خود را که بهترین متاع انسانی است، در بازار حقایق به حیات معنوی ـ که حیات عالی انسانی است و تا دنیا دنیاست بقای ابدی دارد ـ تبدیل کنند و در این چند روز زندگی، شیفته و فریفته شخصیت‌های ساختگی و خیالی نباشند.

بخشی از پیام علامه طباطبایی به مناسبت شهادت استاد مطهری