از نظر استاد مطهری، عدالت اجتماعی در مکتب اسلام چگونه تعریف میشود؟
اقدامات اسلام در زمینه تأمین عدالت اجتماعی، یکی در قسمت وضع قوانین و ایجاد امکانات مساوی قانونی است. در مالکیت، آزادی، حق اشغال مقامات اجتماعی و مذهبی و قضایی و سیاسی و نظامی و حق تعلیم و تعلّم و کسب هنر و انتخاب شغل و حرفه، همه را علیالسویه قرار داده است و برعکسِ جامعههای اریستوکراسی، تبعیض و تفاوتی از این لحاظ قائل نشده است. به علاوه، کار را وظیفه عمومی قرار داده، تکالیف اعم از عادی و غیرعادی نظیر سربازی و غیره را بر همه علیالسویه نهاده است. در مجازاتها هم امتیاز و تبعیض قائل نشده است. در اسلام علاوه بر مناصب و مقامات، احترامات نیز باید علیالسویه رعایت شود. پیغمبر چنین میکرد. لهذا القاب باید متساوی و متقارب باشد.
منبع: کتاب یادداشتهای استاد مطهری، ج 1 / ص 51 و 52
معرفی کتاب یادداشتهای استاد مطهری جلد اول
این کتاب جلد اول از بخش الفبایی یادداشتهای استاد شهید مطهری است. یادداشتها راهنمای مفیدی برای پژوهشگرانی است که در صدد پژوهش در حوزههای مختلف مطالعات اسلامی هستند. در این کتاب درباره موضوعاتی که با حرف «الف» شروع شدهاند مطالب سودمندی آمده است، مطالبی که از نظر حجم و کمیت متفاوتاند به طوری که گاه در حد فیشبرداری و ارجاع به منبع و مرجعی یا اشاره گذرا به مطلبی است و گاه به صورت یک مقاله مستقل است. در این مجلد از یادداشتها درباره موضوعاتی مانند: اراده اخلاقی، از خود بیگانگی، آرمان، آزادی، اتحاد، امر به معروف و نهی از منکر، انسان کامل، ایدئولوژی، ایمان و… سخن گفته شدهاست.
سفارش کتاب از انتشارات صدرا ( مرکز نشر آثار استاد مطهری)
معرفی استاد شهید مرتضی مطهری:
استاد شهيد آيت الله مطهري در 13 بهمن 1298 هجري شمسي در فريمان واقع در 75 کيلومتري شهر مقدس مشهد در يک خانواده اصيل روحاني چشم به جهان مي گشايد. پس از طي دوران طفوليت به مکتبخانه رفته و به فراگيري دروس ابتدايي مي پردازد. در سن دوازده سالگي به حوزه علميه مشهد عزيمت نموده و به تحصيل مقدمات علوم اسلامي اشتغال مي ورزد. در سال 1316 عليرغم مبارزه شديد رضاخان با روحانيت و عليرغم مخالفت دوستان و نزديکان، براي تکميل تحصيلات خود عازم حوزه علميه قم مي شود.در دوره اقامت پانزده ساله خود در قم از محضر مرحوم آیتالله بروجردى (در فقه و اصول) و امام خمینی رحمه الله (به مدت دوازده سال در فلسفه ملاصدرا و عرفان و اخلاق و اصول) و مرحوم علامه سید محمّد حسین طباطبایی (در فلسفه: الهیات شفاى بوعلی و دروس دیگر) بهره می گیرد. قبل از هجرت آیتالله بروجردى به قم نیز استاد شهید گاهی به بروجرد مىرفته و از محضر ایشان استفاده مىكرده است.
استاد مطهرى مدتى نیز از محضر مرحوم آیتالله حاج میرزا علىآقا شیرازى در اخلاق و عرفان بهرههاى معنوى فراوان برده است. از اساتید دیگر ایشان می توان از مرحوم آیتالله سیدمحمّد حجت (در اصول) و مرحوم آیتالله سیدمحمّد محقق داماد (در فقه) نام برد. وى در مدت اقامت خود در قم علاوه بر تحصیل علم، در امور اجتماعى و سیاسى نیز مشاركت داشته و از جمله با فدائیان اسلام در ارتباط بوده است.
در سال ۱۳۳۱ در حالى كه از مدرّسین معروف و از امیدهاى آینده حوزه به شمار مىرفت به تهران مهاجرت مىكند. در تهران به تدریس در مدرسه مروى و تألیف و سخنرانیهاى تحقیقى مىپردازد. در سال ۱۳۳۴ اولین جلسه تفسیر انجمن اسلامى دانشجویان توسط استاد مطهرى تشكیل مىگردد. در همان سال، تدریس خود در دانشكده الهیات و معارف اسلامى دانشگاه تهران را آغاز مىكند. در سالهاى ۱۳۳۷ و ۱۳۳۸ كه انجمن اسلامى پزشكان تشكیل مىشود استاد مطهرى از سخنرانان اصلى این انجمن است و در طول سالهاى ۱۳۴۰ تا ۱۳۵۰ سخنران منحصر به فرد این انجمن مىباشد كه بحث هاى مهمى از ایشان به یادگار مانده است.
از سال ۱۳۴۱ كه نهضت امام خمینى آغاز مىشود استاد مطهرى به طور فعال در كنار امام بوده است به طورى كه مىتوان سازماندهى قیام پانزده خرداد در تهران و هماهنگى آن با رهبرى امام را مرهون تلاشهاى او و یارانش دانست. در ساعت ۱ بعد از نیمهشب روز چهارشنبه پانزده خرداد ۱۳۴۲ به دنبال یک سخنرانى مهیج علیه شخص شاه به وسیله پلیس دستگیر شده و به زندان موقت شهربانى منتقل مىشود و به همراه تعدادى از روحانیون تهران زندانى مىگردد. پس از ۴۳ روز به دنبال مهاجرت علماى شهرستانها به تهران و فشار مردم، به همراه سایر روحانیون از زندان آزاد مىشود.