سیر مطالعاتی با موضوع کتاب های حقوق زن استاد مطهری
نظر به درخواست‌های مکرر علاقه مندان آثار استاد شهید آیت‌الله مطهری در خصوص ارائه سیر مطالعاتی آثار آن شهید؛ انتشارات صدرا برای افرادی که تمایل دارند،مسیر مطالعه کتاب‌های حقوق زن آن استاد فرزانه را پیشنهاد می‌کند:

مسیر مطالعه کتاب‌های حقوق زن (استاد شهید مطهری)

1
نظام حقوق زن در اسلام

نظام حقوق زن در اسلام

این کتاب مجموع مقالاتى است که استاد شهید مطهری در طى سال‌هاى 45 ـ  46 شمسى در مجله «زن روز» تحت عنوان «زن در حقوق اسلامى» نشر دادند. این مقالات در پاسخ به سلسله مقالاتى نگارش یافت که در آن‌ها پیشنهادهایى درباره تغییر قوانین مدنى مربوط به حقوق خانوادگى ارائه شده و مطالبى بر ضد نصوص مسلّم قرآن عرضه گردیده بود. استاد با پاسخ‌هاى متقن و مستدل خود به این پیشنهادها در واقع نظام حقوق زن را در مکتب متعالى اسلام طرح و تدوین نموده، مسائلى همچون خواستگارى، ازدواج موقت، زن و استقلال اقتصادى، اسلام و تجدد زندگى، مقام زن در قرآن و مسائل متنوع دیگرى را مورد بحث و تحقیق عالمانه قرار داده‌اند.

خرید کتاب نظام حقوق زن در اسلام

2

نظام خانوادگی اسلام

نظام خانوادگی اسلام شامل 9 جلسه بحث و انتقاد انجمن اسلامی پزشکان در باره حقوق زن در اسلام است که توسط  استاد مطهری  از تاریخ 16 اردیبهشت سال 1345 به طور هفتگی ایراد شده است. در این کتاب اجتماع خانوادگی با اجتماع مدنی مقایسه شده و با توجه به ویژگی های هرکدام، نوع حقوق و تکالیف اعضای این دو اجتماع مورد بحث واقع شده است.

خرید کتاب نظام خانوادگی اسلام

نظام خانوادگی اسلام
3
مسئله حجاب

مسئله حجاب

این کتاب حاصل سلسله بحث‌ها و درس‌هایى است که توسط استاد شهید مطهری در جلسات انجمن اسلامى پزشکان القاء شده و متضمن پنج بخش است. در بخش اول تاریخچه حجاب در قوم یهود، ایران باستان، جاهلیت عرب و هند مورد بررسى واقع شده است. در بخش دوم علت پیدا شدن حجاب در میان اقوام و ملل گوناگون و نظریات متنوع در این باب (ریاضت و رهبانیت، عدم امنیت، استثمار زن، حسادت مرد و…) طرح و نقد شده است. بخش سوم به تبیین فلسفه پوشش در اسلام از ابعاد و جوانب مختلف اختصاص یافته است. در بخش چهارم به ایرادها و اشکال‌هایى که بر اصل حجاب و پوشش از سوى مخالفان حجاب گرفته مى‌شود پاسخ‌هاى مستدل و منطقى داده شده است. در بخش پایانى کتاب، اصل حجاب و حدود آن با عنایت به آیات و روایات و سیره مسلمین به طور مفصل مورد بررسى و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.این کتاب نقش اساسى در خنثى کردن سیاست ترویج بى‌حجابى رژیم منحوس پهلوى داشته است.

خرید کتاب مسئله حجاب 

4

پاسخ‌های استاد به نقدهایی بر کتاب مسئله حجاب

این کتاب مشتمل است بر نقدهاى یکى از فضلا بر کتاب مسئله حجاب و پاسخ‌هاى استاد مطهرى به آن نقدها. مطالعه این کتاب علاوه بر اینکه تا حدى روش فقهى استاد را آشکار مى‌سازد، نشان مى‌دهد که چگونه استاد شهید از یک سو با تز استعمارى «اسلام منهاى روحانیت» مبارزه مى‌کند تا آنجا که جان خود را در این راه فدا مى‌نماید و از سوى دیگر با جمود و تحجّر در مى‌آویزد.

خرید کتاب پاسخ‌های استاد به نقدهایی بر کتاب مسئله حجاب

5
اخلاق جنسی در اسلام و جهان غرب

اخلاق جنسی در اسلام و جهان غرب

استاد شهید مطهرى در این کتاب، بحث «اخلاق جنسى» را در ابعاد مختلف آن در مکاتب غربى مورد بررسى دقیق قرار داده، سپس با نقد عالمانه و استدلالى این نظریه، به بیان دیدگاه مکتب اسلام در این باره مى‌پردازند و نقاط قوّت و مزیت دیدگاه اسلامى را نسبت به دیدگاه غربى که موجب رشد شخصیت انسانى و استحکام بناى خانواده و اجتماع مى‌گردد برمى‌شمارند.

خرید کتاب اخلاق جنسی در اسلام و جهان غرب

6

زن و مسائل قضایی و سیاسی

این کتاب تنظیم شده پنج جلسه سخنرانی استاد شهید مطهرى است. در این کتاب درباره زن و چهار مسئله شهادت، قضاوت، افتاء و سیاست بحث شده و به سؤالاتى که معمولا در این موضوعات مطرح است پاسخ داده شده است. مباحث این کتاب همچون سایر آثار آن اسلام شناس شهید از بیانى روشن و روان و محتوایى متقن و غنى برخوردار است و تا حدى بُعد فقهى شخصیت علمى آن فقیه عالى مقام را نشان مى‌دهد. قهراً این کتاب در ادامه مباحث آن استاد شهید درباره حقوق زن است و با کتاب‌هاى نظام حقوق زن در اسلام، مسئله حجاب، پاسخ‌هاى استاد به نقدهایى بر کتاب مسئله حجاب و اخلاق جنسى در اسلام و جهان غرب در یک خانواده از کتب استاد قرار مى‌گیرد.

خرید کتاب زن و مسائل قضایی و سیاسی

زن و مسائل قضایی و سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *