کلید شخصیت امام حسین علیه السلام‏

ادعای اینکه کسی بگوید من کلید شخصیت کسی مانند علی یا حسین بن علی را به دست آورده‌ام، انصافا ادعای گزافی است و من جرأت نمی‌کنم چنین سخنی بگویم، اما این قدر می‌توانم ادعا کنم که در حدودی که من حسین را شناخته و تاریخچه زندگی او را خوانده‌ام و سخنان او را -که متأسفانه بسیار کم به دست ما رسیده است‏- به دست آورده‌ام، و در حدودی که تاریخ عاشورا را -که خوشبختانه این تاریخ مضبوط است- مطالعه کرده و خطابه‏‌ها و نصایح و شعارهای حسین را به دست آورده‌ام، می‌توانم این‏ طور بگویم که از نظر من کلید شخصیت حسین حماسه است، شور است، عظمت است، صلابت است، شدت است، ایستادگی است، حق‌پرستی است.

سخنانی که از حسین بن علی علیه السلام نقل شده نادر است ولی همان مقداری که هست از همین روح حکایت می‌کند. از حسین بن علی پرسیدند: شما سخنی را که با گوش خودت از پیغمبر شنیده باشی، برای ما نقل کن. ببینید انتخاب حسین از سخنان پیغمبر چگونه است! از همین جا شما می‌توانید کلید شخصیت او را به دست آورید. حسین علیه السلام گفت آنچه که من از پیغمبر شنیده‌ام این است: «انَّ اللهَ تَعالی‏ یحِبُّ مَعالِی الْامورِ وَ اشْرافَها وَ یکرِهُ سَفْسافَها» (جامع الصغیر، جلد 1/ صفحه 75) خدا کارهای بزرگ و مرتفع را دوست می‌‏دارد، از چیزهای پست بدش می‌آید. رفعت و عظمت را ببینید که وقتی می‌خواهد سخنی از پیغمبر نقل کند این چنین سخنی را انتخاب می‌کند؛ در واقع دارد خودش را نشان می‌دهد. از حسین علیه السلام اشعاری هم به دست ما رسیده است که باز همین روح در آن متجلّی است:

سخنان و اشعار امام حسین (ع)

سَبِقَتِ الْعالَمینَ الَی الْمَعانی‏

بِحُسْنِ خَلیقَةٍ وَ عُلُوِّ هَمِّهِ‏

وَ لاحَ بِحِکمَتی نورُ الْهُدی‏ فی‏

لَیالٍ فِی الضَّلالَةِ مُدْلِهَمَّه‏

یریدُ الْجاحِدونَ لِیطْفِؤُنَ‏

وَ یأْبَی اللهُ الّا انْ یتِمَّه‏ (بحارالانوار، جلد 44/ صفحه 194)

سخنان بسیار محدودی که از حسین علیه السلام به ما رسیده همین‌طور است. اینها مربوط به حادثه عاشورا هم نیست، مربوط به قبل از آن است و ربطی به آنجا ندارد.

سخن دیگر از او این است: «مَوْتٌ فی عِزٍّ خَیرٌ مِنْ حَیاةٍ فی ذُلٍّ» مردن با عزت و شرافت، از زندگی با ذلت بهتر است.

مطالب موجود تنها بخشی از سخنان استاد شهید مطهری پیرامون موضوع روحیات و کلید شخصیت امام حسین (ع) بود. شما خوانندگان محترم می‌توانید برای مطالعه ادامه این متن، نسبت به خرید کتاب حماسه حسینی، جلد یک اقدام نموده و از تمامی مطالب این کتاب بهره‌مند شوید.

حماسه حسینی، جلد 1، صفحه 34 و 35

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *