سیر مطالعاتی با موضوع کتاب های فلسفه تاریخ استاد مطهری
نظر به درخواست‌های مکرر علاقه مندان آثار استاد شهید آیت‌الله مطهری در خصوص ارائه سیر مطالعاتی آثار آن شهید؛ انتشارات صدرا برای افرادی که تمایل دارند،مسیر مطالعه کتاب‌های فلسفه تاریخ آن استاد فرزانه را پیشنهاد می‌کند:

مسیر مطالعه کتاب‌های فلسفه تاریخ (استاد شهید مطهری)

1

نبرد حق و باطل

این کتاب مشتمل بر دو بخش مجزا ولی مرتبط با یکدیگر است. بخش اول با عنوان «نبرد حق و باطل» تلفیق شده پنج گفتار و بخش دوم با عنوان «تکامل اجتماعى انسان در تاریخ» تنظیم‌شده دو سخنرانی از استاد شهید مطهری است. در بخش اول ضمن طرح موضوع حق و باطل در دو قلمرو جهان هستی و جامعه و تاریخ، اصول ماتریالیسم تاریخی به نقد کشیده شده و نظریه اسلام در این باره ارائه گردیده است. در بخش دوم ابتدا مفهوم تکامل و تفاوت آن با پیشرفت بیان شده، سپس آینده بشر از دیدگاه مکاتب مادی از جمله مارکسیسم و اگزیستانسیالیسم مورد بررسی قرار گرفته و نهایتاً نظریه اسلام در این خصوص شرح داده شده است. پاسخ‌های مستدل و روشنگر استاد مطهری به پرسش‌های حضار در پایان مباحث بخش دوم، به جذابیت و وضوح این مباحث افزوده است.

خرید کتاب نبرد حق و باطل

2

جامعه و تاریخ

مجموعه «مقدمه‌اى بر جهان‌بینى اسلامى» شامل شش جلد با این عناوین است: انسان و ایمان، جهان‌بینى توحیدى، وحى و نبوت، انسان در قرآن، جامعه و تاریخ، زندگى جاوید یا حیات اخروى. این مجموعه شش جلدى آخرین اثر نگارشى استاد شهید مطهری به شمار مى‌آید. انگیزه ایشان از نگارش این مجموعه، بیشتر رفع شبهات و نمایاندن انحرافات فکرى در زمینه اصول دین بوده است. این مجموعه در واقع یک دوره اصول عقاید است (غیر از مسئله امامت که در کتاب «امامت و رهبرى» بحث شده است) و از سبکى بدیع و بیانى شیوا برخوردار است و براى آنکه کتاب درسى قرار گیرد مناسب به نظر می‌رسد.

این کتاب پنجمین جلد از مجموعه «مقدمه‌ای بر جهان‌بینی اسلامی» است. این کتاب در موضوع خود خصوصاً از نظر اثبات بى‌پایگى ماتریالیسم تاریخى و نشان دادن لغزش‌هاى روشنفکران مسلمان در تحلیل حرکت تاریخ و عوامل محرک تاریخ، کم‌نظیر و شاید بى‌نظیر است. نکته درخور توجه این که استاد مطهرى در این کتاب ارزشمند، فروپاشى نظام‌هاى کمونیستى را پیش‌بینى کرده است، همچنان که بر این عقیده است که نظام‌هاى سرمایه‌دارى نیز سرنگون خواهند شد.

خرید کتاب جامعه و تاریخ

مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی جامعه و تاریخ
3

فلسفه تاریخ، جلد اول

اين كتاب يک مجموعه چهار جلدى است و در اصل، درس‌هاى استاد شهيد مطهری پيرامون «فلسفه تاريخ» بوده است كه در سال‌هاى 1355 تا  1357 (تا زمان آغاز انقلاب اسلامى) در جمع برخى از شاگردان دانشگاهى استاد و در منزل ايشان ايراد مى‌شده است. روش درس به اين صورت بوده است كه كتابى در موضوع مذكور معرفى مى‌شده و دانشجويان به ترتيب روى فصول مختلف آن كتاب كنفرانس مى‌داده‌اند و استاد شهيد در ضمن كنفرانس افراد و يا پس از آن، مطالبى را بيان مى‌كرده‌اند. از جمله كتاب‌هايى كه در اين جلسات مورد نقد و بررسى قرار گرفته مى‌توان به اين كتاب‌ها اشاره نمود: «لذات فلسفه» اثر ويل دورانت، «تاريخ چيست؟» اثر اى. اچ.كار، «ماركس و ماركسيسم» اثر آندره پى‌يتر. در جلد اول، کتاب‌های “لذات فلسفه” و “تاریخ چیست؟” مورد بحث قرار گرفته اند.

خرید کتاب فلسفه تاریخ، جلد اول

4

فلسفه تاریخ، جلد دوم

اين كتاب يک مجموعه چهار جلدى است و در اصل، درس‌هاى استاد شهيد مطهری پيرامون «فلسفه تاريخ» بوده است كه در سال‌هاى 1355 تا  1357 (تا زمان آغاز انقلاب اسلامى) در جمع برخى از شاگردان دانشگاهى استاد و در منزل ايشان ايراد مى‌شده است. روش درس به اين صورت بوده است كه كتابى در موضوع مذكور معرفى مى‌شده و دانشجويان به ترتيب روى فصول مختلف آن كتاب كنفرانس مى‌داده‌اند و استاد شهيد در ضمن كنفرانس افراد و يا پس از آن، مطالبى را بيان مى‌كرده‌اند. از جمله كتاب‌هايى كه در اين جلسات مورد نقد و بررسى قرار گرفته مى‌توان به اين كتاب‌ها اشاره نمود: «لذات فلسفه» اثر ويل دورانت، «تاريخ چيست؟» اثر اى. اچ.كار، «ماركس و ماركسيسم» اثر آندره پى‌يتر. در جلد دوم، بخشی از کتاب “مارکس و مارکسیسم” تجزیه و تحلیل شده است.

خرید کتاب فلسفه تاریخ، جلد دوم

5

فلسفه تاریخ، جلد سوم

این کتاب یک مجموعه چهار جلدى است و در اصل، درس‌هاى استاد شهید مطهری پیرامون «فلسفه تاریخ» بوده است که در سال‌هاى 1355 تا  1357 (تا زمان آغاز انقلاب اسلامى) در جمع برخى از شاگردان دانشگاهى استاد و در منزل ایشان ایراد مى‌شده است. روش درس به این صورت بوده است که کتابى در موضوع مذکور معرفى مى‌شده و دانشجویان به ترتیب روى فصول مختلف آن کتاب کنفرانس مى‌داده‌اند و استاد شهید در ضمن کنفرانس افراد و یا پس از آن، مطالبى را بیان مى‌کرده‌اند. از جمله کتاب‌هایى که در این جلسات مورد نقد و بررسى قرار گرفته مى‌توان به این کتاب‌ها اشاره نمود: «لذات فلسفه» اثر ویل دورانت، «تاریخ چیست؟» اثر اى. اچ.کار، «مارکس و مارکسیسم» اثر آندره پى‌یتر. در جلد سوم، پس از بحث کوتاهی درباره قوه محرکه تاریخ و تکامل اجتماعی انسان در تاریخ و بحث مفصل درباره تولید اقتصادی و نظریه زیربنا بودن اقتصاد، دوره های تاریخی مورد ادعای مارکسیست‌ها به تفصیل مورد بحث و تحقیق قرار گرفته است.

خرید کتاب
فلسفه تاریخ، جلد سوم

 

6

فلسفه تاریخ، جلد چهارم

این کتاب یک مجموعه چهار جلدى است و در اصل، درس‌هاى استاد شهید مطهری پیرامون «فلسفه تاریخ» بوده است که در سال‌هاى 1355 تا  1357 (تا زمان آغاز انقلاب اسلامى) در جمع برخى از شاگردان دانشگاهى استاد و در منزل ایشان ایراد مى‌شده است. روش درس به این صورت بوده است که کتابى در موضوع مذکور معرفى مى‌شده و دانشجویان به ترتیب روى فصول مختلف آن کتاب کنفرانس مى‌داده‌اند و استاد شهید در ضمن کنفرانس افراد و یا پس از آن، مطالبى را بیان مى‌کرده‌اند. از جمله کتاب‌هایى که در این جلسات مورد نقد و بررسى قرار گرفته مى‌توان به این کتاب‌ها اشاره نمود: «لذات فلسفه» اثر ویل دورانت، «تاریخ چیست؟» اثر اى. اچ.کار، «مارکس و مارکسیسم» اثر آندره پى‌یتر. در جلد چهارم، فلسفه تاریخ از دیدگاه قرآن مورد بررسى قرار گرفته است.

خرید کتاب فلسفه تاریخ، جلد چهارم

۷
جامعه و تاریخ در قرآن

جامعه و تاریخ در قرآن

این کتاب تنظیم شده دوازده جلسه درس استاد شهید مطهری در حوزه علمیه قم در سال‌های 1356 و 1357 شمسی و جلد دوم از مباحث “معارف قرآن” است که استاد شهید مطهری تصمیم داشتند دروس مرتبط با این عنوان کلی را در همین جلسات تدریس نمایند. جلد اول “معارف قرآن” کتاب “شناخت از نظر قرآن است که به چاپ رسیده است.

خرید کتاب جامعه و تاریخ در قرآن

۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *