امام خمینی (ره):

در میان شخصیت‌های معاصر، امام خمینی(ره) بیشترین نقش و تأثیر اخلاقی معنوی را بر روی استاد مطهری به عنوان استاد اخلاق ایشان داشته است و الحق و الانصاف که استاد مطهری حق شاگردی را نسبت به استاد بزرگوار خود تمام و کمال ادا نمود، به طوری که امام(ره) وی را پاره تن خود خوانده و درباره او فرمود: «من فرزند بسیار عزیزی را از دست داده‌ام و در سوگ او نشستم که از شخصیت‌هایی بود که حاصل عمرم محسوب می‌شد».

 

برای مشاهده نظرات ایشان در رابطه با استاد مطهری کلیک کنید.


 

علامه طباطبایی (ره)

علامه طباطبایی(ره) از استادان اصلی استاد مطهری به شمار می‌آید که در سال‌های تحصیل در حوزه علمیه قم از محضر پرفیض ایشان استفاده فراوان نمود و از خرمن فضل علمی و فضیلت اخلاقی آن بزرگوار خوشه‌های بسیار چید. وی در فراگیری مطالب فلسفی علامه طباطبایی چنان ذوق و استعدادی از خود نشان داد که از سوی آن بزرگوار ترغیب شد کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم» ایشان را شرح کند و با پاورقی‌های روشنگر خود، این کتاب ارزشمند را به جامعه علمی ایران و جهان اسلام معرفی نماید. علامه طباطبایی پس از شهادت استاد مطهری درباره او فرمود: «تألیفاتی که از خود به یادگار گذاشته و تحقیقاتی که در اطراف مقاصد علمی و برهانی نگاشته و در لابه‌لای کتاب‌هایش به چشم می‌خورد، اعجاب‌آور است».

 

برای مشاهده نظرات ایشان در رابطه با استاد مطهری کلیک کنید.


 

آیت الله خامنه‌ای:

آیت‌الله خامنه‌ای از دوستان و ارادتمندان استاد مطهری محسوب می‌شوند که در سال‌های پرفراز و نشیب قبل از انقلاب و در جریان فعالیت‌های فرهنگی و سیاسی آن دوره، با استاد شهید انس و الفت و همکاری تنگاتنگی داشتند. ایشان تفکر استاد مطهری را مبنای نظام جمهوری اسلامی دانسته و بر ضرورت گسترش این تفکر ناب تأکید ویژه‌ای دارند. از منظر آیت‌الله خامنه‌ای «تنها کسی که هم از لحاظ کمیت و هم از لحاظ کیفیت، خوب‌ترین فرآورده را تقدیم محیط اندیشه اسلامی کرده آقای مطهری است».

 

برای مشاهده نظرات ایشان در رابطه با استاد مطهری کلیک کنید.


 

آیت‌الله جوادی آملی:

آیت‌الله جوادی آملی از همدرسان استاد مطهری در ایام تحصیل در حوزه علمیه قم هستند که با ایشان مراودات علمی زیادی داشته و هردو از محضر پرفیض علامه‌طباطبایی بهره‌ برده‌اند. آیت‌الله جوادی آملی درباره حضور مؤثر استاد مطهری در جلسات درس علامه می‌گویند: «شبی که استاد مطهری برای شرکت در جلسات خصوصی به قم می‌آمدند، آن جلسه پربارتر و پربرکت‌تر بود؛ زیرا سؤال‌های عمیقی طرح می‌کردند که در قبال آن، همه از علامه جواب عمیقی دریافت می‌کردند و ایشان مایه برکت سؤال بود». 

 

برای مشاهده نظرات ایشان در رابطه با استاد مطهری کلیک کنید.


 

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی:

از جمله افرادی که آشنایی و شناخت خوبی از استاد مطهری داشته، از نزدیک شاهد فعالیت‌های فکری و مجاهدت‌های آن متفکر گران‌قدر در مسیر معرفی دقیق و درست مکتب اسلام و مبارزه بی‌امان وی با جریانات انحرافی و التقاطی بوده، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی است. او درباره حساسیت فوق‌العاده استاد مطهری در قبال نفوذ تفکرات غیراسلامی با نام و عنوان اسلامی می‌گوید: «مرحوم مطهری مثل یک پاسدار دقیق و نگهبان همیشه بیدار، مواظب بود که اگر غرب‌زده‌ها، شرق‌زده‌ها و مارکسیست‌ها بخواهند چیزی به نام اسلام وارد جریان فکری مسلمین کنند دفع نماید».

برای مشاهده نظرات ایشان در رابطه با استاد مطهری کلیک کنید.