[vc_row][vc_column][vc_column_text woodmart_inline=”no” text_larger=”no”]

هر آنچه که باید درباره کتاب استثنایی جاذبه و دافعه علی علیه السلام؛ اثر استاد مرتضی مطهری بدانید

[/vc_column_text][vc_single_image image=”16971″ img_size=”800×240″ alignment=”center” woodmart_inline=”no” parallax_scroll=”no”][vc_column_text woodmart_inline=”no” text_larger=”no”]

معرفی کتاب جاذبه و دافعه علی علیه اسلام

کتاب جاذبه و دافعه علی علیه السلام اثر استاد مطهری می باشد. این کتاب هنگامی به چاپ رسیده است که شهید مرتضی مطهری در قید حیات بوده است.  کتاب جاذبه و دافعه علی مشتمل بر چهار جلسه سخنرانی آیت الله مطهری در سال 1346هجری شمسی در حسینیه ارشاد است. استاد مطهری بعد از این سخنرانی ها و تنظیم آن اقدام به چاپ کتاب توسط انتشارات صدرا (مرکز نشر آثار استاد مطهری) نموده اند.

کتاب جاذبه و دافعه علی؛ اثر استاد مطهری به نوبت چاپ چندم رسیده است؟

این کتاب از نظر موضوع و همچنین قوت تحلیل، یکی از شاهکارهای آن متفکر شهید محسوب می شود. و تاکنون از استقبال کم نظیر مخاطبین برخوردار بوده است. تعداد چاپ این کتاب گواه بر این ادعا است. چاپ اول این کتاب برای سال 1349 می باشد که بعد از انقلاب اسلامی نیز بارها تجدید چاپ شده است. در حال حاضر این کتاب نوبت چاپ 140 را نیز رد کرده است.

بخشی از پیشگفتار کتاب جاذبه و دافعه علی علیه السلام؛ به قلم استاد شهید مرتضی مطهری

شخصیت عظیم و گسترده امیرالمؤمنین علی علیه السلام وسیعتر و متنوعتر از این است که یک فرد بتواند در همه جوانب و نواحی آن وارد شود و توسن اندیشه را به جولان آورد. برای یک فرد، حداکثری که میسر است این است که یک یا چند ناحیه معین و محدود را برای مطالعه و بررسی انتخاب کند و به همان قناعت ورزد.
یکی از جوانب و نواحی وجود این شخصیت عظیم، ناحية تأثير او بر روی انسانها به شکل مثبت یا منفی است و به عبارت دیگر «جاذبه و دافعه» نیرومند اوست که هنوز هم نقش فعال خود را ایفا می نماید و در این کتاب درباره اش گفت و گو شده است.

کتاب حاضر مجموعه ای است از چهار سخنرانی که در روزهای ۱۸ تا ۲۱ ماه مبارک رمضان سال ۱۳۸۸ (هجری قمری) در حسینیه ارشاد ایراد شده است. این کتاب مشتمل است بر یک مقدمه و دو بخش. در مقدمه کلیاتی در باره جذب و دفع به طور عموم و جاذبه و دافعه انسانها به طور خصوص بحث شده است. در بخش اول، جاذبه علی اند که همواره دلهایی را به سوی خود کشیده و می کشد – و فلسفه آن و فایده و اثر آن، موضوع بحث قرار گرفته است. در بخش دوم، دافعه نیرومند آن حضرت که چگونه عناصری را به سختی طرد می کرد و دور می انداخت، توضیح و تشریح شده است؛ ثابت شده که علی عالی دو نیرویی بوده است و هر کس که بخواهد در مکتب او پرورش یابد باید دو نیرویی باشد. |
نظر به این که دو نیرویی بودن به تنهایی کافی نیست که معرف مکتب علی باشد، در این کتاب کوشش شده تا حد امکان نشان داده شود که جاذبه على افرادی از چه طراز را جذب می کرد و دافعه او چه سنخ افرادی را طرد می نمود. ای بسا برخی از ما که مدعی نیروی مکتب او هستیم آنان را که على جذب می کرد دفع کنیم و آنان را که او دفع می کرد جذب کنیم.

برشی از استاد مطهری در کتاب جاذبه و دافعه علی علیه السلام

دانلود فهرست و بخشی از کتاب جاذبه و دافعه علی علیه السلام

برای آشنایی بیشتر خوانندگان گرامی با این کتاب فهرست و 20 صفحه ابتدایی آن به صورت رایگان قرار داده شده است. علاقه مندان می توانند فایل را دانلود نمایند:[/vc_column_text][vc_btn title=”دانلود فهرست و صفحات ابتدایی کتاب جاذبه و دافعه علی علیه السلام” color=”primary” align=”center” link=”url:https%3A%2F%2Fmotahari.org%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F10%2F%25D9%2581%25D9%2587%25D8%25B1%25D8%25B3%25D8%25AA-%25DA%25A9%25D8%25AA%25D8%25A7%25D8%25A8-%25D8%25AC%25D8%25A7%25D8%25B0%25D8%25A8%25D9%2587-%25D9%2588-%25D8%25AF%25D8%25A7%25D9%2581%25D8%25B9%25D9%2587-%25D8%25B9%25D9%2584%25DB%258C-%25D8%25B9%25D9%2584%25DB%258C%25D9%2587-%25D8%25A7%25D9%2584%25D8%25B3%25D9%2584%25D8%25A7%25D9%2585.pdf|rel:nofollow”][vc_separator color=”blue”][vc_column_text woodmart_inline=”no” text_larger=”no”]

بخش هایی از کتاب جاذبه و دافعه علی علیه السلام

یکی از مظاهر جامعیت و انسان کامل بودن علی این است که در مقام اثبات و عمل با فرقه های گوناگون و انحرافات مختلف روبرو شده است و با همه مبارزه کرده است. گاهی او را در صحنه مبارزه با پول پرست ها و دنیا پرستان متجمل می بینیم، گاهی هم در صحنه مبارزه با سیاست پیشه های ده رو و صد رو، گاهی با مقدس نماهای جاهل و منحرف.

(صحفه 101 کتاب جاذبه و دافعه علی علیه السلام)

[/vc_column_text][vc_single_image image=”16956″ img_size=”360×328″ alignment=”center” woodmart_inline=”no” parallax_scroll=”no”][vc_column_text woodmart_inline=”no” text_larger=”no”]

علی علیه السلام یک انسان کامل

در علی(ع)، هم خاصیت فیلسوف است و هم خاصیت رهبر انقلابی و هم خاصیت پیر طریقت و هم خاصیتی از نوع خاصیت پیامبران. مکتب او، هم مکتب عقل و اندیشه است و هم مکتب ثوره و انقلاب و هم مکتب تسلیم و انضباط و هم مکتب حسن و زیبایی و جذبه و حرکت. علی علیه السلام پیش از آنکه امام عادل برای دیگران باشد و درباره دیگران به عدل رفتار کند، خود شخصاً موجودی متعادل و متوازن بود. کمالات انسانیت را با هم جمع کرده بود. هم اندیشه‌ای عمیق و دوررس داشت و هم عواطفی رقیق و سرشار. کمال جسم و کمال‌ روح را توأم داشت. شب، هنگام عبادت از ماسوی‌ می‌برید و روز در متن اجتماع فعالیت می‌کرد. روزها چشم انسانها مواسات و ازخودگذشتگی‌های او را می‌دید و گوشهایشان پند و اندرزها و گفتارهای حکیمانه‌اش را می‌شنید، و شب چشم ستارگان اشکهای عابدانه‌اش را می‌دید و گوش آسمان مناجاتهای عاشقانه‌اش را می‌شنید. هم مفتی بود و هم حکیم، هم عارف بود و هم رهبر اجتماعی، هم زاهد بود و هم سرباز، هم قاضی بود و هم کارگر، هم خطیب بود و هم نویسنده. بالأخره به تمام معنی یک انسان کامل بود با همه زیباییهایش.

(صحفه 13 کتاب جاذبه و دافعه علی علیه السلام)

[/vc_column_text][vc_separator color=”blue”][vc_column_text woodmart_inline=”no” text_larger=”no”]

انتقاد استاد مطهری نسبت به افرادی که اصول و حقایق را کنار می گذارند و فکر و اندیشه خود را به دست دیگران می سپارند.

ما وقتی در تاریخ اسلام سراغ سلمان فارسی و ابوذر غفاری و مقداد کندی و عمار یاسر و امثال آنان می‌رویم و می‌خواهیم ببینیم چه چیز آنها را وادار کرد که دور علی را بگیرند و اکثریت را رها کنند، می‌بینیم آنها مردمی بودند اصولی و اصول‌شناس، هم دیندار و هم دین‌شناس. می‌گفتند ما نباید درک و فکر خویش را به دست دیگران بسپریم و وقتی آنها اشتباه کردند ما نیز اشتباه کنیم، و در حقیقت روح آنان روحی بود که اصول و حقایق بر آن حکومت می‌کرد نه اشخاص و شخصیتها. در حقیقت، شیعه مولود یک بینش مخصوص و اهمیت دادن به اصول اسلامی است نه به افراد و اشخاص. قهراً شیعیان اولیه مردمی منتقد و بت‌شکن بار آمدند.

(صحفه 118 الی 120 کتاب جاذبه و دافعه علی علیه السلام)

[/vc_column_text][vc_separator color=”blue”][vc_column_text woodmart_inline=”no” text_larger=”no”]

استاد مطهری در کتاب جاذبه و دافعه ی علی علیه السلام اینگونه می فرمایند:
مشكل ترين مبارزه ها، مبارزه با نفاق است. اين پيكار از مبارزه با كفر به مراتب مشكل تر است. زيرا در جنگ با كفر، مبارزه با يك جريان مكشوف و ظاهر است اما مبارزه با نفاق، در حقيقت مبارزه با كفر پنهان است. نفاق دو وجه دارد. يك وجه آن ظاهر است كه به چهره مسلماني و اسلام در مي آيد و وجه ديگر آن كه باطن است كفر می باشد. درك نفاق براي مردم عادي بسيار دشوار و گاهي غير ممكن است و از همين رو مبارزه با نفا ق ها غالباً با شكست مواحه بوده است .علی علیه السلام در نامه 27 نهج البلاغه مي نويسد: پيغمبر به من. فرمود: من بر امتم از مومن و مشرك نمي ترسم زيرا مومن را خداوند به سبب ايمانش باز مي دارد و مشرك را به خاطر شركش خوار مي كند وليكن بر شما از هر منافق مي ترسم .مبارزه ی امام علی با جهالت، مبارزه با نفاق نيز بود.

[/vc_column_text][vc_column_text woodmart_inline=”no” text_larger=”no”]

نسخه چاپی کتاب جاذبه و دافعه علی علیه السلام:

این کتاب در قطع رقعی می باشد و تعداد صفحات آن 168 صفحه است. برای خوانندگانی که مطالعه کتاب به صورت فیزیکی اولویت است نسخه چاپی این کتاب را توصیه می کنیم. هم اکنون می توانید این کتاب را با تخفیف ویژه 20 درصد از انتشارات صدرا (مرکز نشر آثار استاد مطهری) خریداری نمایید. برای سفارش نسخه چاپی از کد تخفیف JAZEBEH استفاده نمایید. بعد از سفارش این کتاب می توانید حداکثر سه تا چهار روز کاری کتاب را در سراسر کشور دریافت نمایید. لازم به ذکر است که ارسال کتاب برای خرید بالای 200.000 تومان به صورت رایگان انجام می شود.[/vc_column_text]

[vc_zigzag color=”blue”][vc_column_text woodmart_inline=”no” text_larger=”no”]

نسخه الکترونیکی کتاب جاذبه و دافعه علی علیه السلام:

برای خوانندگانی که مایل هستند تا این کتاب را در کامپیوتر یا موبایل و … مطالعه نمایند نسخه دیجیتال این کتاب را پیشنهاد می دهیم. این نسخه همیشه همراه شماست و می توانید از از کد تخفیف JAZEBEH استفاده نمایید و با 20 درصد تخفیف این نسخه را خریداری نمایید و بلافاصله مطالعه این کتابِ جذاب و خواندنی را آغاز نمایید.[/vc_column_text]

[vc_zigzag color=”blue”][vc_column_text woodmart_inline=”no” text_larger=”no”]

نسخه صوتی کتاب جاذبه و دافعه علی علیه السلام (کتاب گویا):

همچنین علاقه مندان می توانند صوت این کتاب را که توسط دوبلور های حرفه ای ضبط شده است را خریداری نمایند و سی دی آن را از طریق پست دریافت نمایند.[/vc_column_text]

[vc_separator color=”blue”][vc_column_text woodmart_inline=”no” text_larger=”no”]

کتاب‌هایی با موضوع مشابه جاذبه و دافعه علی علیه السلام

اثرات دیگر استاد شهید مطهری که به شخصیت والای امیرالمومنین علی علیه السلام می پردازد و یا در دسته بندی مشابه این کتاب است به شرح زیر می باشد:

حدیث غدیر و مسئله امامت

این کتاب بخشی از کتاب “امامت و رهبری” و “پانزده گفتار” از استاد شهید مطهری است که به علت جذابیت مطالب آن و درخواست‌های مکرر علاقمندان آثار استاد شهید مطهری به صورت مستقل نیز چاپ شده‌است.

توضیح:

این کتاب در قطع جیبی و ۸۲ صفحه می باشد و مناسب برگزاری مسابقات و همچنین هدیه به سایرین در تعداد بالا می باشد.

 امامت و رهبری

بحث امامت و رهبرى از جمله مباحث مناقشه‌برانگیز در میان مذاهب اسلامى است. این بحث در این کتاب به گونه‌اى مطرح شده که براى یک مسلمان غیرشیعى نیز مفید و مؤثر است، زیرا همچون سایر آثار استاد شهید مطهرى از روح علمى و انصاف و واقع‌بینى برخوردار بوده و از تنگ‌نظرى و تعصب بیجا بدور مى‌باشد. از جمله عناوین این کتاب مى‌توان به این عناوین اشاره کرد: معانى و مراتب امامت، بررسى کلامى مسئله امامت، امامت در قرآن و حدیث. یکى از محاسن و مزایاى این کتاب، پرسش و پاسخ‌هاى موجود در پایان هر جلسه سخنرانى است که مباحث مطرح شده را مصداقى‌تر نموده و زوایاى پنهان آن را از طریق پاسخ‌هاى روشنگر استاد مطهرى آشکار و نمایان ساخته است.

سیری در نهج البلاغه

این کتاب مجموع مقالات متسلسلى است که در سال‌هاى ۵۱ ـ ۵۲ شمسى در مجله «مکتب اسلام» توسط استاد شهید مطهری به رشته تحریر درآمد و سپس به صورت کتاب به دست چاپ سپرده شد. این کتاب داراى یک مقدمه و هفت بخش است. استاد مطهری در مقدمه به نحوه آشنایی خود با نهج‌البلاغه و وجه تسمیه کتاب –که حاکی از سیر و گردشی در این اقیانوس عظیم و بیکران معرفت و معنویت است –اشاره می‌کنند. مهمترین موضوع‌هاى بحث شده در این کتاب عبارتند از: نهج‌البلاغه و اندیشه‌هاى کلامى، تلقى نهج‌البلاغه از عبادت، حکومت و عدالت، ارزش دنیا از نظر قرآن و نهج‌البلاغه.

مشکلات علی علیه‌السلام (گفتاری از کتاب سیری در سیره ائمه اطهار)

این کتاب بخشی از کتاب «سیری در سیره ائمه اطهار علیهم السلام » است که به علت اهمیت موضوع آن و نظر به درخواست برخی علاقه مندان آثار استاد مطهری به صورت مجزا نیز منتشر شده است. مطالعه این کتاب، خواننده را با ابعاد گوناگون شخصیت امام علی (ع) و روش برخورد آن حضرت با دشمنان حق و عدالت آشنا می سازد.

توضیح:

این کتاب در قطع جیبی و ۶۰ صفحه می باشد و مناسب برگزاری مسابقات و همچنین هدیه به سایرین در تعداد بالا می باشد.

عدالت از نظر علی علیه السلام

کتاب حاضر شامل دو سخنرانی از استاد شهید آیت‌الله مطهری در موضوع عدالت است تحت عنوان «عدالت از نظر علی علیه‌السلام» و «تفاوتهای بجا و تفاوتهای بیجا».
این دو گفتار قبلاً در کتاب بیست گفتار منتشر شده است ولی نظر به این که در میان سایر گفتارهای این کتاب نمود لازم را نداشت و عده‌ای از علاقه‌مندان آثار آن اسلام‌شناس فرزانه نیز خواهان چاپ مجزای آن بودند، اقدام به انتشار این دو گفتار به شکل حاضر شد.

توضیح:

این کتاب در قطع جیبی و ۹۲ صفحه می باشد و مناسب برگزاری مسابقات و همچنین هدیه به سایرین در تعداد بالا می باشد.[/vc_column_text][vc_separator color=”blue”][/vc_column][/vc_row][vc_row mobile_bg_img_hidden=”no” tablet_bg_img_hidden=”no” woodmart_parallax=”0″ woodmart_gradient_switch=”no” row_reverse_mobile=”0″ row_reverse_tablet=”0″ woodmart_disable_overflow=”0″][vc_column parallax=”content-moving” mobile_bg_img_hidden=”no” tablet_bg_img_hidden=”no” woodmart_parallax=”0″ woodmart_sticky_column=”false” parallax_scroll=”no” mobile_reset_margin=”no” tablet_reset_margin=”no”]

[vc_separator color=”blue”][vc_single_image image=”16980″ img_size=”800×240″ onclick=”custom_link” img_link_target=”_blank” woodmart_inline=”no” parallax_scroll=”no” link=”https://motahari.org/product/%d8%af%d9%88%d8%b1%d9%87-%da%a9%d8%a7%d9%85%d9%84-%d8%a2%d8%ab%d8%a7%d8%b1-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d8%af-%d9%85%d8%b7%d9%87%d8%b1%db%8c-118%d8%ac%d9%84%d8%af%db%8c/”][/vc_column][/vc_row]

نوشته های مرتبط

یک دیدگاه در “معرفی کتاب جاذبه و دافعه علی علیه السلام اثر استاد مطهری | دانلود نسخه PDF

  1. ملیحه احمدی گفت:

    اینکه این کتاب این مقدار چاپ شده واقعا از توانایی استثنایی استاد مطهری بوده است. خدا ایشون رو رحمت کنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *