مسیر مطالعه کتاب‌های سیره معصومین و بزرگان از استاد مطهری
نظر به درخواست‌های مکرر علاقه مندان آثار استاد شهید آیت‌الله مطهری در خصوص ارائه سیر مطالعاتی آثار آن شهید؛ انتشارات صدرا برای افرادی که تمایل دارند،مسیر مطالعه کتاب‌های سیره معصومین و بزرگان آن استاد فرزانه را پیشنهاد می‌کند:

مسیر مطالعه کتاب‌های سیره معصومین و بزرگان (استاد شهید مطهری)

1

داستان راستان، جلد اول

جلد اول از مجموعه دو جلدى شامل 125 داستانِ برگرفته از کتب حدیث و نیز کتب رجال و تراجم و تواریخ و سیر توسط استاد شهید مطهرى است. قهرمان داستان‌ها غالباً پیشوایان بزرگ دین و یا شخصیت‌هاى بزرگوار علمى و فقهى مى‌باشند. این داستان‌ها علاوه بر آنکه عملا مى‌تواند راهنماى اخلاقى و اجتماعى سودمندى باشد، معرّف روح تعلیمات اسلامى نیز هست و خواننده از این رهگذر با حقیقت و روح تعلیمات اسلامى آشنا مى‌شود. جلد اول شامل 75 داستان می‌باشد.

خرید کتاب داستان راستان، جلد اول (نسخه چاپی)

2

داستان راستان، جلد دوم

جلد دوم از مجموعه دو جلدى شامل 125 داستانِ برگرفته از کتب حدیث و نیز کتب رجال و تراجم و تواریخ و سیر توسط استاد شهید مطهرى است. قهرمان داستان‌ها غالباً پیشوایان بزرگ دین و یا شخصیت‌هاى بزرگوار علمى و فقهى مى‌باشند. این داستان‌ها علاوه بر آنکه عملا مى‌تواند راهنماى اخلاقى و اجتماعى سودمندى باشد، معرّف روح تعلیمات اسلامى نیز هست و خواننده از این رهگذر با حقیقت و روح تعلیمات اسلامى آشنا مى‌شود. جلد اول شامل 75 داستان می‌باشد.

خرید کتاب داستان راستان، جلد دوم

3
کتاب حکمت ها و اندرزها تک جلدی

حکمت‌ها و اندرزها

این کتاب مجموعه‌اى است دو جلدى و مشتمل بر مقالاتى از استاد شهید مطهری که در سال‌هاى 1331 تا 1341 هجرى شمسى براى یک برنامه عمومى آشنایى با فرهنگ اسلامى و جهت ایراد به صورت گفتار و خطابه به رشته تحریر در آمده است و بیشتر مطالب آن پیرامون راه و رسم زندگى و دستورات اسلام در این باب است. کتاب مذکور که بعد از شهادت استاد به چاپ رسیده است، در مقایسه با سایر آثار استاد از یک سو شبیه به کتاب بیست گفتار است و از سوى دیگر به کتاب داستان راستان شباهت دارد.

برخى از عناوین مباحث طرح شده در این کتاب عبارتند از: بردگان و آزادگان، ارکان سعادت بشر، ایمان و عمل صالح، خوارى معصیت و عزت طاعت، حقیقت زهد، دشمنان عقل، روش سیاسی علی(ع)، قلب سلیم، فقر روحی و فکری، تعصب باطل، تعارف‌های دروغین.

خرید کتاب حکمت‌ها و اندرزها تک جلدی (نسخه چاپی)

4

سیری در سیره نبوی

این کتاب داراى سه بخش است. بخش اول که «دیباچه» نام گرفته شامل دو مقاله تحت عنوان‌هاى «دعوت‌هاى سه‌بعدى» و «موج اسلامى» است. بخش دوم که قسمت اصلى کتاب را تشکیل مى‌دهد مشتمل بر هشت سخنرانى استاد شهید مطهری تحت عنوان «سیره نبوى» است. قبل از ورود به این بحث، استاد شهید بحث کوتاهى پیرامون این فکر انحرافى که «ما قادر به پیروى از اولیاء دین نیستیم» مى‌نمایند. این بحث مقدمه آن هشت جلسه سخنرانى قرار داده شده است. بخش سوم این کتاب که «ضمیمه» نام گرفته متشکل از یک سخنرانى و ترجمه صد سخن از پیامبر(ص) مى‌باشد. سخنرانى مذکور تاریخچه‌اى است از زندگى رسول اکرم(ص) و نیز تحلیل سخنانى چند از آن بزرگوار که در هفدهم ربیع‌الاول مصادف با زادروز پیامبر(ص) و امام صادق(ع) و در حدود سال 1348 شمسى در حسینیه ارشاد ایراد شده است.

خرید کتاب سیری در سیره نبوی

کتاب سیری در سیره نبوی اثر استاد مرتضی مطهری
5
کتاب جاذبه و دافعه علی علیه السلام اثر استاد مرتضی مطهری

جاذبه و دافعه علی (ع)

جاذبه و دافعه علی علیه‌السلام

این کتاب مجموعه‌اى است از چهار سخنرانى استاد شهید مطهرى که در حسینیه ارشاد ایراد شده است و مشتمل است بر یک مقدمه و دو بخش.  در مقدمه کلیاتى درباره جذب و دفع به طور عموم و جاذبه و دافعه انسان‌ها به طور خصوص بحث شده است.

در بخش اول ضمن اشاره به نقش مثبت عشق و محبت در سازندگى فرد و اجتماع و بیان نمونه‌هایى از تأثیر این عامل سازنده در تاریخ اسلام، جاذبه على(ع) ـ که همواره دل‌هایى را به سوى خود کشیده و مى‌کشد ـ و فلسفه آن و فایده و اثر آن مورد بحث قرار گرفته است.

در بخش دوم، دافعه نیرومند آن حضرت که چگونه عناصرى را به سختى طرد مى‌کرد و دور مى‌انداخت، توضیح و تشریح شده است. در این بخش ریشه پیدایش خوارج، عقاید انحرافى آن‌ها و نیز چگونگى انقراض این فرقه بیان شده است. در پایان کتاب ثابت گردیده که على(ع) شخصیتی دو نیرویى بوده است و هرکس که بخواهد در مکتب او پرورش یابد و مطابق الگوى اسلام علوى تربیت گردد، باید دونیرویى باشد، یعنى هم جاذبه داشته باشد و هم دافعه.

خرید کتاب جاذبه و دافعه علی علیه‌السلام

6

سیری در نهج‌البلاغه

این کتاب مجموع مقالات متسلسلى است که در سال‌هاى 51 ـ 52 شمسى در مجله «مکتب اسلام» توسط استاد شهید مطهری به رشته تحریر درآمد و سپس به صورت کتاب به دست چاپ سپرده شد. این کتاب داراى یک مقدمه و هفت بخش است. استاد مطهری در مقدمه به نحوه آشنایی خود با نهج‌البلاغه و وجه تسمیه کتاب –که حاکی از سیر و گردشی در این اقیانوس عظیم و بیکران معرفت و معنویت است –اشاره می‌کنند. مهمترین موضوع‌هاى بحث شده در این کتاب عبارتند از : نهج‌البلاغه و اندیشه‌هاى کلامى، تلقى نهج‌البلاغه از عبادت، حکومت و عدالت، ارزش دنیا از نظر قرآن و نهج‌البلاغه.

کتاب سیری در نهج البلاغه اثر استاد مرتضی مطهری
۷
کتاب حماسه حسینی جلد اول اثر استار مرتضی مطهری

حماسه حسینی جلد اول

این کتاب مجموعه‌اى است دوجلدى که جلد اول آن شامل سخنرانی‌ها و جلد دوم مشتمل بر نوشته‌ها و یادداشت‌هاى استاد شهید مطهری درباره حادثه کربلاست. عناوین سخنرانی‌هاى جلد اول به ترتیب عبارتند از: حماسه حسینى، تحریفات در واقعه تاریخى کربلا، ماهیت قیام حسینى، تحلیل واقعه عاشورا، شعارهاى عاشورا، عنصر امر به معروف و نهى از منکر در نهضت حسینى، عنصر تبلیغ در نهضت حسینى. مطالب جلد دوم که به مرور ایام نگاشته شده از نظر اجمال و تفصیل متفاوت مى‌باشد، به طورى که برخى از آن‌ها به صورت یک مقاله است و برخى دیگر چند سطرى بیش نیست و در موارد اندکى، مطلب با اشاره بیان شده است.

خرید کتاب حماسه حسینی جلد اول 

۸

حماسه حسینی، جلد دوم

این کتاب مجموعه‌اى است دوجلدى که جلد اول آن شامل سخنرانی‌ها و جلد دوم مشتمل بر نوشته‌ها و یادداشت‌هاى استاد شهید مطهری درباره حادثه کربلاست. عناوین سخنرانی‌هاى جلد اول به ترتیب عبارتند از: حماسه حسینى، تحریفات در واقعه تاریخى کربلا، ماهیت قیام حسینى، تحلیل واقعه عاشورا، شعارهاى عاشورا، عنصر امر به معروف و نهى از منکر در نهضت حسینى، عنصر تبلیغ در نهضت حسینى. مطالب جلد دوم که به مرور ایام نگاشته شده از نظر اجمال و تفصیل متفاوت مى‌باشد، به طورى که برخى از آن‌ها به صورت یک مقاله است و برخى دیگر چند سطرى بیش نیست و در موارد اندکى، مطلب با اشاره بیان شده است.

خرید کتاب حماسه حسینی جلد دوم

کتاب حماسه حسینی جلد دوم اثر استاد مرتضی مطهری
۹
کتاب سیری در سیره ی ائمه-اطهار اثر استاد مرتضی مطهری

سیری در سیره ائمه اطهار علیهم السلام

بیان تحلیلی زندگی ائمه اطهار علیهم‌السلام موجب آن می‌شود که پیشوایان دینی به عنوان نمونه‌های انسان مافوق و نه مافوق انسان و الگوهای عینی برای حیات فردی و اجتماعی معرفی گردند. استاد شهید مطهری در این کتاب به این مهم پرداخته و حیات سیاسی اجتماعی تنی چند از ائمه معصومین را به ویژه از نظر کیفیت برخورد با مسئله خلافت و حکومت تجزیه و تحلیل نموده است. پیشوایان بزرگواری که در این کتاب معرفی شده‌اند عبارتند از: امام علی(ع)، امام حسن(ع)، امام حسین(ع)، امام زین‌العابدین(ع)، امام جعفر صادق(ع)، امام موسی کاظم(ع)، امام رضا(ع)، امام حسن عسکری(ع) و مهدی موعود (عج).

خرید کتاب سیری در سیره ائمه اطهار علیهم السلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *